Director:
Juliusz Machulski
Screenplay:
Juliusz Machulski
Cinematographer:
Jerzy
Łukaszewicz
Music:
Henryk Kuźniak
Cast:
Olgierd Lukaszewicz, Jerzy Stuhr, Bozena Stryjkówna, Hanna Stankówna,
Boguslawa Pawelec
Produced by:
Film Studio Zebra
Language:
Polish with English subtitles
Runtime: 120 minutes
Screening will be followed by a Q&A with the leading aktor Jerzy
Stuhr
|
Maks and Albert
agree to take part in a scientific experiment involving hibernation.
The experiment is only supposed to last a couple of years; but
after getting defrosted, they find themselves in a society they
can't begin to understand. They gradually discover that the world
has gone to hell and there are only women left on the planet,
living in a humongous underground "Vault" (like in the game Fallout,
only a lot larger ;) and ruled by the radical Women's League,
which was barely even established in their day. The League has
developed a thorough system of propaganda, human control and changed
history, which focuses mainly on how "males" used to be absolutely
evil (at one point when Maks and Albert are trying to defend men,
they are told that "Einstein was a woman" and that "one man named
Cain invented murder and tested it on his sister Abel"). However,
they manage to instill doubt in one woman and with her help discover
that not everything - if anything - is as it seems...
MELBOURNE - online
booking
Classic Cinema Elsternwick
BOOKING
SYDNEY - online booking
Ritz Cinema Randwick
BOOKING
|
|
Scenariusz
i reżyseria:
Juliusz Machulski
Zdjęcia:
Jerzy Łukaszewicz
Muzyka:
Henryk Kuźniak
Produkcja:
Studio Filmowe Zebra
Obsada aktorska:
Olgierd Lukaszewicz, Jerzy Stuhr, Bozena Stryjkówna, Hanna Stankówna,
Boguslawa Pawelec
Po projekcji
filmu odbędzie się spotkanie z Jerzym Stuhrem, grającym w tym
filmie główną rolę
|
Machulskiemu
udało się połączyć potężny ładunek komizmu z satyrą na totalitaryzm
i feminizm. Pozwolilo to krytykom doszukiwać się w "Seksmisji" wpływów
zarówno "Ambasadora" Sławomira Mrożka, "Miasta kobiet" Felliniego,
jak sztuki "Pralnia" Stanisława Tyma. Powinowactw wynaleziono zresztą
więcej. Inteligencja Machulskiego uchroniła go jednak od zarzutów
wtórności i plagiatorstwa. Przeciwnie - "Seksmisja" jawi się jako
twór oryginalny, opatrzony niebanalną, dowcipną (i tanią!) scenografią;
zaskakuje znakomitymi dialogami i mistrzowsko skonstruowanym scenariuszem.
Osobnym zagadnieniem jest aktorstwo, zwłaszcza fenomenalna rola
Jerzego Stuhra jako rubasznego Maksa i kontrastująca z nią kreacja
Olgierda Łukaszewicza jako mimozowatego Alberta. Trudno wreszcie
nie wspomnieć o wizualnych walorach filmu, określonych przez tematykę
i tytuł. Machulski wiedział, jak przyciągnąć męską widownię, obficie
eksponując piękno kobiecego ciała. I choć w "Seksmisji" golizna
pojawia się na ekranie dość często, trudno byłoby reżysera oskarżać
o pornograficzne zapędy. Zbyt wiele tu humoru, bezpretensjonalności
i błazenady.
Akcja filmu rozpoczyna się w sierpniu 1991 roku. Telewizja transmituje
epokowy eksperyment. Maks i Albert, dwaj smiałkowie, dobrowolnie
poddają się hibernacji. Budzą się dopiero w roku 2044. Od opiekującej
się nimi doktor Lamii dowiadują się, że w czasie ich snu wybuchła
na Ziemi wojna nuklearna. Jednym z jej efektów było całkowite zniszczenie
genów męskich, w związku z czym są obecnie prawdopodobnie jedynymi
mężczyznami na planecie. Co innego z kobietami. Te dzięki partenogenezie
od dawna rodzą same dziewczynki. Maks i Albert są zaszokowani. Niebawem
wszakże uswiadamiają sobie, że żyją w całkowicie sztucznym, ulokowanym
pod ziemią świecie, a na domiar złego stali się królikami doświadczalnymi
w rękach ciekawych ich odmienności niewiast. Ich obecność budzi
coraz większy niepokój Jej Ekscelencji, pełniącej dyktatorską władzę
w "nowym, wspaniałym świecie". Wkrótce Maks i Albert przekonują
się, że tak naprawdę znajdują się w więzieniu. Niewiele myśląc,
postanawiają wydostać się na wolność. Pierwsza próba ucieczki kończy
się niepowodzeniem, zbiegowie mają być poddani zabiegowi naturalizacji.
Nieoczekiwanie przychodzi im z pomocą doktor Lamia Reno, która przeczuwa,
że mężczyźni mogą sprawić kobietom nie tylko kłopoty, ale też przyjemność.
Razem z Lamią i śledzącą ich Emmą wydostają się na powierzchnię,
gdzie wbrew oficjalnym oświadczeniom kwitnie normalne życie. Wszystko
okazuje się mistyfikacją, stworzoną przez mężczyznę impotenta (Jej
Ekscelencja). Albert i Maks dokonują w "wylęgarni noworodków" biologicznego
sabotażu, na skutek czego rodzi się zamiast dziewczynki pierwszy
chłopczyk. (Film
Polski) |