Australian
premiere
Part
I - Żanna
Director:
Elzbieta Benkowska
Screenwriter:
Monika Dembińska
Elżbieta Benkowska
Cinematography:
Sławomir Witek
Part
II - Azzam
Director:
Michał Wawrzecki
Screenwriter:
Izabela Aleksandrowicz
Cinematography:
Cezary Stolecki
Part
III - Wiera
Director:
Łukasz
Ostalski
Screenwriter:
Maksymilian Nowicki
Cinematography:
Piotr Pawlus
Production:
Akson Studio
Producer: Jan
Kwieciński
Cast Zanna:
Olga Kavalay-Aksenowa, Julian Świeżewski, Dominika Maiseyenka,
Svetlana Anikej, Mirosław
Kotowicz, Grzegorz Miśtal
Cast
Azzam:
Hassan Akkouch, Irena Melcer, Dariusz Chojnacki, Elżbieta Komorowska,
Sebastian
Fabijański, Piotr Bulcewicz
Cast Wiera:
Karina Minaeva, Georgij Leshchenko,
Stanislav Boklan, Robert Latusek, Joanna Halinowska
Poland 2015
Duration: 100 minutes
In Polish language
With English subtitles
|
|
Belarusian Zhanna
(a segment directed by Elżbieta Benkowska) settled down in Warsaw
with her little daughter and her adaptation process resembles the
collectively accepted formula of economic migrants, an event Ulrich
Seidl depicts with gusto and relevant bravado when west meets east
in Import/Export. Earning a living in perspective-less job as a cleaner
she pursues a degree at local university to reach for better life.
Her situation is more complicated since she not only carries the baggage
of her nationality as much as that of her former life. The father
of her child and what appears still a legal husband does not really
shake hands with Belarusian potentates, their departing country.
Second story throws interpreter for war operations in Afghanistan,
Azzam (directed by Michał Wawrzecki), from the traumatizing battlefield
into kitchen of a night club under the auspice of the club´s boss
and his former colleague from the fire of war. Besides the tightly
sketched episodes, the filmmakers benefited from a pseudo-genre template
whilst Zhanna´s strife for new life has markings of family drama,
Azzam´s tribulations are embodied in a ménage a trois of which he
is one side unwillingly and unwittingly purely for narrative purposes
of confrontation-driven plot and twists as a design to treat his love
life. Receiving advances from male and female colleague, Azzam´s scarred
subconscious and paralyzing PTSD are his number one concern.
The last segment Wiera (directed by Łukasz Ostalski) deals with utmost
actual question of gender self-identification of an Ukrainian immigrant
seeking to fulfil his physical completion in Poland. Ostalski´s piece
resembles story-wise time jumps from second season of Transparent
foreshadowing the history of Pfefferman´s clan. twitchfilm.com
|
|
W podróży ku lepszemu, w uciecze
od złego przyglądamy się losom trzech młodych bohaterów z Białorusi,
Ukrainy i Afganistanu, dla których Polska stała się tytułowym nowym
światem. Historia trójki młodych imigrantów, którzy próbują odnaleźć
swoje miejsce w lepszym świecie
w Polsce.
Po opuszczeniu męża, białoruskiego opozycjonisty, Żanna mieszka z córką
u siostry w Warszawie. Chce się jak najszybciej wyprowadzić i stworzyć
normalny dom ze swoim chłopakiem. Jej plany się skomplikują, kiedy mąż
zostanie ponownie aresztowany.
Afgańczyk Azzam, pracujący dla polskiej armii jako tłumacz, w ojczyźnie
jest traktowany jak zdrajca. Po ewakuacji do Polski nie potrafi się
otrząsnąć z wojennych przeżyć. Czy odnajdzie się w świecie, w którym
zawsze będzie obcy?
Ukrainka Wera ucieka do Polski, aby w tajemnicy przed rodziną poddać
się operacji zmiany płci. Niespodziewana wizyta jej ojca i małego synka
sprawia, że musi na nowo zmierzyć się z pytaniem o własną tożsamość.
|
|